Wednesday, October 25, 2006

跳出来

“如果有机会,不想回来了。 ”

上个周末,在公司遇到3个星期没见面的同事;
我们不约而同说了同一句话。
他刚从巴厘岛回来,我刚从澳洲归来。

“在这里每天为工作忙忙盲,过着非生活。 ”

我们又不约而同说了同一句话。

我在想,我门俩有这种想法,是不是性格问题啊?
只是,纵观身旁许多忙忙盲工作的人,
也有这么怨过啊!

我又想,同样为求好生活,
为什么他国的子民不必忙得没日没夜,
而我们却一周7天,天天忙着那些催命符般的工作?

是纯属个人性格态度问题?
还是这个社会形态,大家已习以为常?

一段旅程,
让我在局外看自己。

从此跳出来,是我的下一步。

16 Comments:

At 7:41 PM , Anonymous Anonymous said...

很多事情,短时间的接触是没有办法了解事情真相的。。。真相是需要长时间才能真真体会的。
事情是如此,对生活,对朋友,对环境,对一个自己不熟悉的社会。。。都是如此的。

短暂的旅程往往都只能看到真实的一部分。。。导游,地陪,道地的朋友通常都想把最好的呈现给你。。。毕竟大家都希望有个愉快和舒适的旅程。

真相往往都不是你所认为的。。。生活在世界的那个脚落都是充满着不同层次的挑战的。应看看世界大都市的人们如NEW YORK, PARIS, TOKYO, LONDON, ZURICH, BERLIN, LOS ANGELES etc如何生活吧!或看看邻国大都市BANGKOK, MANILA, JAKARTA 等。工作与生活都是充满着不同层次的压力与挑战的。

我是这么样认为的。。。来自一个正在摸索和努力生活的朋友。

You can do it. You may be stuck in a job or a life situation that you feel is holding you back. Only you can prevent yourself from reaching your true goal. You may face many obstacles, but isn’t that part of what it means to be alive?

You have a responsibility to yourself to be the most happy, the most successful, the most actualized person you can be. It’s your responsibility to find the tools and the road maps to that personal success.

Success doesn’t just happen to people. Success is not winning the lottery. You’re not likely to be “lucky” enough to win the lottery, you can make your own luck. Luck is what you create for yourself in your daily life. It’s the people you surround yourself with and how you react to them. It’s the opportunities for which you make yourself available. It’s the process of being ready for success. It’s an attitude. If you expect to win, and you create circumstances where you do win, this process develops in you a sense of optimism, a positive energy and momentum, that can be very powerful.

To me, it does go back to a very basic issue: In order to achieve excellence in the different areas of lives like our health, relationship and family, we need to be financially secure!

To be financially secure means to be “Free”. To have sufficient money to feed oneself and one’s family, to pay for basic needs and to pamper ourselves with luxuries once in a while. It also means the ‘freedom’ to walk away from a job, a company, an employer, one cannot stand and have the option to be employed or self-employed doing something one values and finds fulfilling. No one can quarrel with this definition of the need to be financially secure.

朋友,你准备好“跳出来”了吗?

 
At 9:43 PM , Blogger blustone said...

朋友(虽然我不懂你是谁),谢谢你如此语重心长的一番话。
你说的,我都明白。
也许,我是胸无大志的人,只贪图小快乐就满足。
所谓的大事,就留给伟大的人去做好了。
一直都想跳出来现有的生活模式,只是得按部就班,操之过急只会乱了脚步。
再次,感谢。
祝福你,为自己的生活找到自己想要的方位。

 
At 10:16 PM , Blogger 懒人 said...

我和你有同感,我同樣是胸無大志的人,大事就留給做創偉大事業的人去做好了。

有時候忙與盲,真的讓我們錯過了身邊許多的事務,當回過頭時,發現自己錯過這些美景,人與事物。

以前我常常為了工作,賺錢也沒有善待自己,現在的我走十步,至少還有停三至五步,看看周遭的風景。

不過,我依然想說的,我們要享受自己的工作,或許工作環境不是我們所想要的,但是只要享受工作,即使辛苦也是值得的。

當然忙了一個工作之后,我們就要好好安慰自己,去吃一頓好的,和朋友去瘋狂,買東西獎勵自己,甚至可以出去旅行,讓心休息一下。

然后再繼續我們的人生旅程。這就是人生吧!最重要要好好善待自己。*o*

 
At 10:30 PM , Blogger blustone said...

懒人,大有大快乐,小有小快乐;
始终还是快乐,对不?
认同你的想法,我就是因为对这份工作的热忱还在,所以才继续走下去;
就算今天交信了,那股热忱还是烫手的。
善待自己,这也是我这些年来强调的。
祝我们爽爽就有得飞,呵呵!

 
At 11:11 PM , Anonymous Anonymous said...

也许,我是胸无大志的人,只贪图小快乐就满足。
所谓的大事,就留给伟大的人去做好了。

You are right, my friend.

Think of people you know in your own life who are not rich, are not famous, may be doing something that our society in general would not consider "glamorous" or "prestigious" - and yet they're happy. They're doing what they need to do to be fulfilled as a human being. That's a successful person.

One cannot consume happiness from outside. Happiness has to come from inside. Happiness is not passive. It is active. It is not a material object yo can acquire or eat or own. It is a state of being you create.

Talking about job....

Many of us find ourselves in jobs we've taken out of a sense of financial necessity, or just because we've never thought very seriously about doing anything else. Our current jobs are what we do, but they're not who we are. There is a key difference between an occupation and a vocation. Many people confuse the two...me too...sometimes.

Our occupations are our jobs - what we do to make money to live and pay our bills. Our vocations are our higher callings: the thing or things in life that truly define who we are. Some people are fortunate enough to have their vocation be thier occupations as well. I hope that you will be able to fulfill this in your next endeavor.

Just to share with you:

Many people look to others to make them happy. In its way, this is as distracting as looking to money to make you happy. You have to do it for yourself. Only you can develop your own sense of your worth. Only you can identify your goal and travel your path toward happiness and success. No one else can do it for you.

Your entire life can and should be a learning experience and an adventure. Get active. Discover. Experience. Learn. Shake up your world. Challenge yourself to grow and try new things.

也祝福你,为自己的生活找到自己想要的方位。

 
At 1:11 AM , Anonymous Anonymous said...

工作忙与否纯属个人性格态度问题

很赶的一个 project 仍有人是一天做不到六小时的,良心一点都不会过不去。

尽责的一天忙八个小时,工作不忘娱乐。

没日没夜的忙,其实是对工作和自己要求过高,自我'迫害'与人无尤,跳出来还是一样在自己画的圈圈里...

 
At 8:24 AM , Blogger blustone said...

"没日没夜的忙,其实是对工作和自己要求过高"
...小庄,您这句话简直是一击即中!

"跳出来还是一样在自己画的圈圈里"
...这句话更是我的隐忧。

来,快说!你是不是我某个失去联络已久的老朋友?哈哈!

也许,你说的都是某部分人的心声吧?!

 
At 9:29 AM , Anonymous Anonymous said...

朋友,于其忙于猜测, 不如好好的享受生活吧!哈哈哈。。。

Every single day has its own goal, which is achieving some sense of accomplishment, happiness, or peace. Every day brings its own opportunities for happiness, and its own challenges. You can attain happiness every day if you’re flexible and creative.

 
At 10:43 AM , Blogger blustone said...

Anonymous, 我没有忙于猜测;
抱歉讲一句,你会错我的意思,
还有,我活在当下,享受着。
小人物,小快乐就满足;毕竟,寻找快乐的途径以及快乐的定义,因人而异。
Anyway,谢谢你的苦口婆心。

 
At 11:39 AM , Anonymous Anonymous said...

令人省思的一席話。
忙忙盲,是現代人的通病吧。。
除非甘于平淡,過這與世無爭的日子。。
除非已身患重疾,再也與忙無緣。。
除非死皮賴臉,做個浮誇子弟,伸手將軍,不屑于忙。。
除非顧客不上門,一面打這蚊子,一面想這忙的好。。
除非。。
所以囘頭想想,忙讓人喘不過氣,盲讓人不知所以然,有得忙也是一种幸福啦,何不換換心態,用一种享受的心態去面對忙。最重要的是找到生活的方向吧!
當然,當忙或盲得透不過氣時,不管澳洲,峇厘岛,或世界的某一個角落,甚至家人朋友的懷抱,每一個能讓人找到安心的充電方向,都不要吝嗇的向他們走去吧!!

 
At 11:52 AM , Anonymous Anonymous said...

说的是我自己, 但肯定也是某部分人的心声('虐待'自己的人绝对不止我一个的).

明白这一点所以这些年来不换工作了(到哪儿都一样),经济独立才有能力在工作以外找到想要的东西, 对吧?

蓝兄弟,我不可能与你相识, 年龄和工作领域差蛮远的, 不过潮洲人四海之内皆兄弟, 咱们就算是相识也行 :)

 
At 12:32 PM , Blogger blustone said...

小庄,你的“潮洲人四海之内皆兄弟”,听了很温馨,呵!
若不介意,请问庄兄是从事哪一行的?还有,到底比我年长几岁?
我发现你在凌晨或清晨时分还在“活动”的,哈哈!

 
At 1:19 PM , Anonymous Anonymous said...

凌晨活动的不就只有夜行侠和樑上君子吗?! 下次我会小心活动的时间以免造成误会, 哈哈哈!

潮洲人少吧,也可能是本性,在他乡遇上'自己人'都很亲切,四海之内皆兄弟是真的,求学工作,甚至上馆子吃东西都有这种经验. 当每个人都在说广东话/普通话/英语, 就两个人是会讲潮洲话,想不成兄弟都难 :) 当然不耻说这方言的也大有人在, 北马小岛上就不少.

蓝兄弟你可是把我给问倒了, 我的行业中文叫什么我都不知道(所以我家人都不清楚我在干什么), 待我搞清楚再与你说. 大你几年,但年龄对我好像没意义,因为心智超老.

 
At 1:46 PM , Blogger blustone said...

哈哈!
我可没想到樑上君子,夜行侠就有可能!
还以为小庄人在槟岛。。。
关于行业,我还是要问!报上英文名称吧!
呵呵!

 
At 12:00 AM , Anonymous Anonymous said...

你问我可是北马人,我说是来自北马,但没说人在北马呀 :)

其实我自己一直很想能用中文把工作好好的跟家人'解释'清楚, 但真的很难.... 工程种类里属hardware, hardware 里属 VLSI, VLSI 里属 ASIC. 父母听了晕头转向,从此以后亲戚朋友问起就说不知道做什么的工程师, 哈哈!

你我的工作领域差得够远的吧? 你的很精彩,我的很沉闷.

 
At 6:57 AM , Blogger blustone said...

哈哈!
庄兄,那就说“工程师”不就得了吗?要再仔细,就说“硬件工程师”好了。
要不然,"engineer”也可以是完美答案;因为有几种职业是“非常红”的,人人都懂。
老实说,我现在这份工作,并非人人都懂我们在做什么?只是,我找到了一个很通俗的答案,所以问的人都似懂非懂的“哦”了一声,然后我就笑着说“嗯,就是这样”。
精彩与沉闷,来自自己对那工作的喜爱程度吧?我工作的“爽”只因为它需要很多创意点子,这就是为什么我一直都很喜欢它。
Anyway,一切快告一段落了,随缘了,呵!
你身子好点了吗?

p/s: 你的工作让我听了,更对你肃敬三分,
哈!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home